Smrt a lakomec
Rok vzniku:
1494Provedení:
olej na dřevěOriginál uložen:
National Gallery of Art, Washington, D.C.Rozměr originálu:
31x93 cm"Smrt a lakomec" od
Hieronyma Bosche je olejomalba na dřevě, která se datuje do období
renesance . Tento obraze se vyznačuje komplexní alegorickou scénou, která kombinuje realitu a fantastické prvky. Hlavními postavami na obraze jsou Smrt a lakomec, a dílo obsahuje mnoho detailů a symbolů, což umožňuje různé interpretace. Smrt je zobrazena jako kostlivec, což je běžné téma v dílech Bosche. Kostlivci mohou symbolizovat nevyhnutelnost a nevyhnutelnost smrti.
Může držet symboly, které naznačují konec života, jako jsou kosy nebo hodiny.
Lakomec, druhá významná postava, je obvykle vyobrazen jako postava toužící po bohatství. Může mít charakteristické znaky lakomství, jako je například svíravý postoj k majetku.
Mohou být přítomny symboly spojené s bohatstvím a chamtivostí, například peníze nebo pokladnice.
Boschovy obrazy často obsahují složité krajiny s fantastickými prvky. I v tomto díle může být pozadí plné symbolů, které podporují celkový alegorický význam.
Bosch používal mnoho symbolů a náznaků, které mohou mít různé významy v různých kontextech. Detaily jako rostliny, zvířata a další postavy mohou přispět k celkovému sdělení díla.
Celkově lze interpretovat "Smrt a lakomec" jako alegorii lidské přirozenosti a připomínku nevyhnutelnosti smrti a nadměrného vážení na hmotná bohatství.
Bosch namaloval obraz Smrt a lakomec v roce 1494. Převládající barvy tohoto obrazu jsou pestrobarevné a jeho formát je vysoký. Rozměr originálu je 31x93 cm. Umístěním originálu obrazu je National Gallery of Art, Washington, D.C.. Reprodukci tohoto obrazu tiskneme na přání - můžete si zvolit rozměr i provedení reprodukce.
Hieronymus Bosch (1450 -1516). Nizozemský malíř pravým jménem Jheronimus van Aken (jeho jméno je odvozeno od města s-Hertogenbosch). Pocházel z malířské rodiny – i jeho dědeček a strýcové byli malíři. Hodně z jeho děl je věnováno hříchu a lidským morálním selháním. Bosch maloval démony, pololidské bytosti, aby evokoval strach a zlo ukryté v člověku. Proslavil se zejména triptychy (nejslavnější je jeho
Zahrada rajských potěšení . Jako první vytvořil a pracoval se světem snů, fantaskních bytostí, nočních můr a strachů, který reagoval na tehdejší středověké náboženské představy (o
hříchu, přirozeně hříšném lidstvu, peklu a věčném zatracení).