Mit und Gegen
Kandinského
analýzy forem a barev nevycházejí z jednoduchých, svévolných myšlenkových asociací, ale z malířovy vnitřní zkušenosti. Strávil léta vytvářením
abstraktních , smyslově bohatých obrazů, pracoval s formou a barvou, neúnavně pozoroval své vlastní obrazy a obrazy jiných umělců a všímal si jejich vlivu na jeho smysl pro barvu. Tato subjektivní zkušenost je něco, co může dělat každý – ne vědecká, objektivní pozorování, ale vnitřní, subjektivní, čemu francouzský filozof Michel Henry říká „absolutní subjektivita“ nebo „absolutní fenomenologický život“.
Pro Kandinského je principem umění a základem forem a harmonie barev „Vnitřní nutnost“. Definuje jej jako princip účinného kontaktu formy s lidskou duší. Každá forma je vymezením plochy jinou; má vnitřní obsah, účinek, který vyvolává na toho, kdo se na něj dívá pozorně. Tato vnitřní nutnost je právem umělce na neomezenou svobodu, ale tato svoboda se stává licencí, pokud na takové nutnosti není založena. Umění se rodí z vnitřní nutnosti umělce záhadným, mystickým způsobem, kterým získává autonomní život; stává se samostatným subjektem, oživovaným duchovním dechem.
Červená je teplá barva, živá a vzrušená; je silný, pohyb sám o sobě. Ve směsi s černou se změní na hnědou, tvrdou barvu. Ve směsi se žlutou získává na hřejivosti a stává se oranžovou, což svému okolí dodává ozařující pohyb. Když se červená smíchá s modrou, oddálí se od člověka a změní se na fialovou, což je studená červená. Červená a zelená tvoří třetí velký kontrast a oranžová a fialová čtvrtý.
Mit und Gegen, 1929 je nejlepší interpretací Kandinského teorie.
Převládající barvy tohoto obrazu jsou do červena a jeho formát je na šířku. Reprodukci tohoto obrazu tiskneme na přání - můžete si zvolit rozměr i provedení reprodukce.
Wassily Kandinsky (1866 - 1944). Ruský malíř a teoretik umění. Jeden z neslavnějších malířů 20. století. Slávu si získal svými abstraktními malbami. Po první světové válce se přestěhoval do Německa, kde pracoval až do roku 1933, kdy před nacisty utekl do Francie. Ve Francii žil až do své smrti. Kandinsky se ke své abstraktní malbě dlouho propracovával (byl fascinován
symbolismem a psychologií barev). Kandinského nejslavnější díla patří k Bauhausu – uměleckému hnutí 20. až 30. let. Vyznačují se ostrými, geometrickými tvary (kruhy, klíny, trojúhelníky, atd.), jasnými barvami a promyšlenou prací s plochou. Patrně nejznámější dílo této éry je
Yellow – red – blue (Žlutá, červená, modrá) z roku 1925.